یک ترکیب جدید ممکن است به تولید داروهای موثرتر برای دیابت کمک کند

27ژانویه 2021- تحقیقات انجام شده توسط مرکز پزشکی وکسنر و دانشکده ی پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو، منجر به شناسایی یک ترکیب جدید شده است که ممکن است به عنوان پایه ای برای ایجاد یک کلاس جدید از داروهای دیابت باشد.

یافته های این مطالعه در مجله Nature Chemical Biology به صورت آنلاین منتشر گردید.

پروتئین کیناز فعال شده با آدنوزین مونوفسفات(Ampk) ، آنزیمی حیاتی است که در سنجش ذخیره ی انرژی بدن در سلول ها نقش دارد. در چاقی که یک عامل خطر برای دیابت است، ما با اختلال در متابولیسم انرژی مواجه هستیم. برخی از داروهایی که برای درمان دیابت استفاده می شوند مانند متفورمین تاثیر خود را با افزایش فعالیتAmpk ، اعمال می کنند.

دکتر Rama K. Mallampalli، نویسنده ارشد و رئیس گروه طب داخلی در دانشکده ی پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت: ما در این مطالعه پروتئینی را به نام Fbxo48 کشف کردیم که در از بین بردن Ampk از سلولها نقش دارد. ما ترکیبی را با نام BC1618 طراحی و آزمایش کردیم که Fbxo48 را مسدود می کند و در افزایش عملکرد Ampk بسیار قوی تر از متفورمین عمل می کند. BC1618 پاسخ به انسولین را در موشهای چاق بهبود می بخشد.

دکتر ماللامپالی قبل از پیوستن به دانشگاه ایالتی اوهایو، این تحقیق را در دانشگاه پیتسبورگ آغاز کرده بود و برای تکمیل مطالعه به همکاری با محققان آنجا ادامه داده است.

او گفت: این مطالعه بر اساس تحقیقات قبلی ما در مورد درک چگونگی حذف یا تخریب پروتئین های حیاتی بدن است. تیم تحقیقاتی ما قبلاً خانواده ای از داروهای ضد التهاب را طراحی و تولید کرده اند که دارایتأییدیه ی سازمان غذا و داروی آمریکا است و آماده ورود به فاز اول مطالعات هستند. با استفاده از این ترکیب جدید به عنوان ستون فقرات، تیم ما شامل دکتر بیل چن و دکتر یوان لیو در پیتسبورگ ترکیبات دیگری را تولید خواهند کرد که در مدل های حیوانی قوی تر و ایمن تر عمل می کنند و سپس آنها را در مدل های حیوانی دیابت آزمایش می کنند. در نهایت هدف ما دستیابی به تأییدیه ی FDA برای آزمایشات انسانی است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/01/210127085215.htm